woensdag 5 maart 2014

Tip: Hot Pot! (zonder vis)

Vandaag waren ik en mijn broertje alleen thuis. Dat zie ik als een kans om recepten uit te proberen wat we normaal niet zouden eten. We zijn allebei enorm fan van Japan en de Japanse cultuur en in series eten ze vaak een Hot Pot.

Een hot pot is iets wat ze in de winter eten om warm te worden en bevat vaak grotere stukken vlees en groenten. Het is dus niet zoals je normale tomatensoep. Het word altijd gemaakt met een basis van bouillon en dan worden de producten er later bij gegooid.

De meeste hot pot's bevatten vis en ik kun dus ook niet zo makkelijk een recept vinden ZONDER vis en die ook makkelijk was. Met ingrediënten die makkelijk te kopen zijn. Uiteindelijk vond ik er een van de Australische youtuber Wengie en daarop basseerde ik de mijne. Haar recept kun je hier vinden.

Ingrediënten (voor twee personen) 

2 Vleestomaten
een halve paprika
1 bosui
1 liter kippenboullion (2 blokjes)
1/3 van een pakje flinter dunne noodles
300 gram gehakt (het ligt eraan hoe groot je tomaten zijn. Ik hield ook wat over)


Als eerste moet je een liter water koken. Ik deed dit gewoon met een waterkoker, omdat je dit ook nodig hebt voor de noodles. Als dit eenmaal gekookt is, doe je je noodles in een kom en giet je het water eroverheen. Het water wat je over houd, bewaar je. 

Daarna snij je de tomaten door midden en haal je het binnenste eruit, zodat je kommetjes krijgt. Het vruchtvlees moet je bewaren voor later. 


Zo moeten ze eruit komen te zien. Dat pak je een bakje voor je gehakt en scoop je je gehakt daarin. Daarna snij je een aantal stukjes bosui klein en mix je dit met het gehakt. Als je dat hebt gedaan vul je je tomaten met het gehakt. Tot iets boven de rand. 

Dan is het tijd om de hot pot echt klaar te maken. Je pakt een grote pan, en daar giet je wat olijfolie in. Ik doe dit altijd op de gok. Dan leg je de tomaten in de pan, met het vlees onderop. Zorg dat het vuur niet te hard staat. Dan laat je dat zo tot je denkt dat het gehakt gaar is. Om dat te checken moet je ze omdraaien en als dat goed is laat je ze ook zo in de pan. 

Als het gaar is giet je het bakje noodles MET het water en de rest van het gekookte water in de pan. Dan gooi je er 2 blokjes bouillon bij in, dat is genoeg voor 1 liter. Je laat dat dan even voor wat het is. 

In de tussentijd snijd je de paprika in stukjes en de rest van de bosui ook. Dit gooi je daarna in de bouillon samen met het vruchtvlees van de tomaat. Dit alles laat je nog even staan en dan is het klaar. 


Het ziet er dan wel uit als een raar prutje, maar het is ontzettend lekker en het vult ook nog heel erg! Het was de bedoeling dat ieders twee halve tomaten kreeg maar we kregen het amper op. Ook heeft dit recept volgens Wengie niet zoveel calorieën dus voor de gezonde mensen is dit helemaal top! 


Het is wel wat moeilijk eten met die tomaat en een lepel. Maar omdat hij toch zachter word kun je het uiteindelijk doorsnijden. Je moet wel iets langer wachten tot je echt de tomaat eet want anders verbrand je je tong. (Ik spreek uit ervaring au) 

Gaan jullie dit recept proberen? 

Liefs, 

Tara 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten